Výluky na Frýdlantsku

Při údržbě tratí v našem výběžku byla nasazena i nová podbíječka firmy Viamont s poetickým jménem „Jarmilka“.

Výluka na trati 037

Na přelomu července a srpna proběhla v několika etapách výluka v úseku Mníšek–Černousy, během níž bylo opraveno několik míst na trati, přejezd a zhlaví v žst Višňová, a rovněž železniční most u Raspenavy nedaleko STK, který dostal nový slušivý nátěr.
K pracím na kolejovém svršku byla použita mj. podbíječka Plasser & Theurer UNIMAT 09-16/4S, kterou vlastník – firma Viamont DSP, a. s. – představila odborné veřejnosti dne 18. listopadu 2009.

Plasser & Theurer UNIMAT 09-16/4S

Podbíječka„Jarmilka“ je tzv. univerzální automatická strojní podbíječka, výrobek známé rakouské firmy Plasser & Theurer s typovým označením UNIMAT 09-16/4S. Je určena pro výškovou a směrovou úpravu koleje a výhybek, ke zhutňováníní štěrkového lože pod pražci, k hutnění štěrkového lože za hlavami pražců a k měření skutečné geometrie koleje včetně možnosti vytištění grafického záznamu o případných chybách.
Může pracovat i na elektrifikovaných tratích bez nutnosti napěťové výluky. Jediným omezením je nižší pracovní rychlost na pražcích typu Y, které jsou např. mezi Libercem a Rochlicemi a v okolí Jablonce n. N.

Podbíječka Podbíječka Podbíječka

Podbíječka je dvoudílná na čtyřech podvozcích, tvoří ji krátký agregátový díl a delší pracovní díl, mezi jehož podvozky jsou umístěny pracovní agregáty (zvedací a směrovací, podbíjecí a zhutňovače), a to na axiálně pohyblivém satelitu, který umožňuje práci bez zastavení pojezdu. Směr práce je vyznačen šipkou na zeleném satelitu (prostřední obr.).
Podbíječka je vybavena mikroprocesorovým řízením s částí digitální i analogovou, ovládání lze volit automatické, poloautomatické nebo manuální. Podbíjení zajišťují čtyři nezávislé a samostatně posuvné agregáty se šestnácti vyklápěcími podbíjecími pěchy s hydraulickým pohonem.

Unikátním vybavením podbíječky je tzv. dynamický stabilizátor, který nahrazuje běžně používanou stabilizaci koleje průjezdem vlaků, odpadají tedy pomalé jízdy zaváděné z tohoto důvodu.
Jeho činnost je však natolik intenzivní, že se v blízkosti stroje nesmí nacházet funkční seismografy;-)

Výběr z technických parametrů

  • délka přes nárazníky: 33 500 mm
  • celková hmotnost: 133,4 t
  • výkon motoru pojezdu: 597 kW
  • nejvyšší rychlost (vlastní pohon): 100 km/h
  • nejvyšší rychlost pracovní: 8 km/h
  • max. sklon koleje při jízdě (vlastní pohon): 40 ‰
KMV ř. 810 u Hajniště

Výluka na trati 039

Další plánovaná výluka se týká tratě Frýdlant–Jindřichovice a proběhne poslední prázdninový týden (od 22. srpna). Během ní by mělo dojít k opravě nejhorších úseků, na nichž jsou zatím nařízeny pomalé jízdy (10 a 20 km/h) o celkové délce téměř 1 km!

zpět...

.

© 2011 spolek Frýdlantské okresní dráhy